ثبت نام

دوندگان و کسانی که به طور حرفه ای پیاده روی می کنند ارتباط عمیقی با کفش های خود دارند. با این همه مسافت طی شده و زمان و تلاش زیادی که صرف کرده اند، آنها می دانند که هر نشانه ای از ساییدگی و پارگی قابل توجه در کفش شان می تواند به معنای تفاوت در زمان اتمام مسابقه دو یا احتمال بروز حادثه در حین پیاده روی باشد. هر کدام از انواع کفش های پیاده روی که انتخاب می کنید برای راحتی شما، برای سلامت کف پا و ساق های پا مهم هستند و می توانند به شما کمک کنند تا با انگیزه به ورزش کردن ادامه دهید.


صرف نظر از اینکه یک دونده ماراتن باتجربه هستید یا یک مبتدی که فقط در اطراف خانه خود پیاده روی می کنید، آگاهی از وضعیت و زمان تعویض کفش های پیاده روی خود برای رسیدن به اهدافتان و همچنین جلوگیری از آسیب احتمالی مهم است.

خرید کفش پیاده روی


کفش های پیاده روی چقدر دوام دارند؟

محدودیت 500 مایلی قاعده ایست که باید در مورد کفش های ورزشی در نظر داشت؛ اکثر کفش های ورزشی، چه برای پیاده روی باشند و چه یک کفش ورزشی همه منظوره، زمانی که 500 مایل یا حدود 804 کیلومتر استفاده می شوند باید تعویض شوند. اگر به طور متوسط 3 تا 4 ساعت در هفته پیاده روی می کنید، یعنی حدود 30 دقیقه در روز، پس باید هر شش ماه یک بار برنامه ریزی کنید که کفش های خود را عوض کنید. اگر وزن شما سنگین تر از حد نرمال است یا به طور منظم بیشتر از زمان گفته شده راه می روید، بهتر است هر سه ماه یکبار کفش های پیاده روی خود را تعویض کنید. اگر شما یک دونده هستید، کفش هایتان بیشتر ساییده می شود، و با در نظر گرفتن این شما احتمالاً باید هر سه ماه یکبار کفش های دویدن خود را تعویض کنید.


چگونه زمان تعویض کفش های پیاده روی را تشخیص دهیم؟

فراتر از قانون 500 مایل و پارگی یا آسیب های ظاهری کفش، علائم دیگری نیز وجود دارد که شما را از زمان تعویض کفش پیاده روی مطلع می کند، این علائم شامل موارد زیر می شوند:

1. شکستگی پاشنه و زیره

همانطور که ممکن است الگوی زیره کفش از یک طرف خراب می شود، اگر پاشنه یکی از کفش های پیاده روی بیشتر از دیگری ساییده شده باشد، کفش به یک طرف تکیه می دهد و به این معنیست که زمان تعویض آنها فرا رسیده است.

2. شروع درد در کف پا

اگر پاهایتان به خصوص در کف درد میگیرد، حتی اگر کفش هایتان به نظر می رسد که هنوز در شرایط خوبی هستند، نیاز به تعویض آن ها دارید. البته، این تنها زمانی درست است که دردی که تجربه می کنید جدید باشد و قبلاً زمان استفاده از کفش های پیاده روی آن را نداشته اید.

3. پیاده روی دردناک

اگر پیاده روی یا تمرین شما منجر به التهاب کف پا و درد در قوس پا و پاشنه می شود، می شود، ممکن است به این دلیل باشد که کفش های ورزشی شما دیگر حمایت کافی را ارائه نمی دهند. اگر تصمیم به خرید کفش پیاده روی جدید گرفته اید، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که روی راحتی و حمایت تمرکز کنید.

4. راحتی کمتر زیره میانی cushion

اگر متوجه شوید که بالشتک (زیرسازی) کفش شما به اندازه قبل احساس حمایت نمی دهد، می تواند نشانه این باشد که کفش پیاده روی شما در اثر راه رفتن فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. هنگام انتخاب کفش پیاده روی مناسب به حمایت از قوس و پاشنه پا فکر کنید و به دنبال انحناهایی باشید که پاهای شما برای تناسب کامل، صرف نظر از سایز کفش یا پهنای پایتان، در آن قرار بگیرند.


آزمایشاتی برای تشخیص زمان تعویض کفش های پیاده روی

• تست فشار: برای تعیین اینکه آیا کفش های شما حالت نرمی بالشتکی خود را از دست داده اند و زیره میانی فرسوده شده، باید تست فشار را انجام دهید. با فشار دادن انگشت شست خود به زیره میانی کفش اگر متوجه شدید که زیره میانی سفت بوده و با فشار کمتر فشرده می شود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که کفش های پیاده روی خود را تعویض کنید. می توانید از این تست زمان خرید کفش پیاده روی مناسب نیز استفاده کنید تا کفش هایی با زیره میانی نرم تر و بالشتکی تر انتخاب کنید.

• تست انعطاف پذیری: اگر متوجه شده اید که کفش های ورزشی شما دیگر حالت بالشتکی ندارند، تست انعطاف پذیری را انجام دهید. کفش پیاده روی خود را صاف نگه دارید و پنجه کفش را از بالا به سمت پاشنه خم کنید، اگر متوجه شدید که کفش به راحتی تا می شود، وقت آن رسیده که کفش خود را تعویض کنید.

کفش پیاده روی


روش هایی برای افزایش دوام کفش های پیاده روی

اگر بعد از پیاده روی یا تمرینات خود شروع به تجربه دردی می کنید که قبلاً نداشتید، باید این را در نظر بگیرید که مشکل از کفش های شماست. در حالی که باید از نشانه هایی که زمان تعویض کفش هایتان را میگوید آگاه باشید، استراتژی های مراقبت از کفش وجود دارند که می توانند به شما کمک کند عمر کفش های پیاده روی و فعال خود را افزایش دهید.


استفاده چرخشی از کفش های پیاده روی که دارید راه خوبی برای کاهش سایش و پارگی یک جفت و افزایش دوام آن است. به عنوان مثال، بهتر است دو جفت کفش پیاده روی داشته باشید که به طور روزانه آنها را تعویض می کنید؛ این نه تنها ساییدگی و پارگی کفش را کاهش می دهد، بلکه به آنها اجازه می دهد هوا کاملاً خارج شود تا رشد باکتری ها و قارچ ها کاهش یابد. هر از گاهی از اسپری ضدعفونی کننده روی کفش های خود استفاده کنید و در صورت شستن کفش های ورزشی از قرار دادن آنها در خشک کن یا تابش مستقیم خورشید خودداری کنید. کفش های خود را به روش صحیح درآورید، هر بار به جای این که آنها را با فشار انگشتان پای دیگر درآورید، بندهای کفش را باز کنید، زیرا فشار زیاد می تواند کفش های شما را کشیده و پاشنه پا را خراب کند. بهتر است کفش های پیاده روی خود را تمام روز به پا نکنید و آنها را تنها در زمان پیاده روی یا دویدن و با توجه به زمین مناسب کفش به پا کنید تا از فرسودگی سریع آنها جلوگیری شود.


مقالات و دانستنی ها

کفش ورزشی ایرانی یا خارجی؟

اگر قصد خرید کفش ورزشی مناسب را دارید و درباره اینکه کفش ایرانی انتخاب مناسب تری است یا کفش خارجی پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کرده تا راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری بهتر

ادامه مطلب
معرفی کفش فوتسال نایک لونارگتو 2

شاید کفش های فوتسال محبوب بسیاری از گذشته تا کنون وجود داشته باشد، با این حال کفش های فوتسال نایک پرتقاضاترین کفش هایی هستند که می توان مشاهده کرد. با وجود رقیب های سرسختی مثل آدیداس، کفش فوتسال نایک لونار گتو Nike Lunar Gato همیشه طرفداران خود را داشته، به همین دلیل در چندین دوره تولید شده است.

ادامه مطلب
بهترین مدل های کفش فوتسال نایک

کمپانی نایک ممکن است بیشتر به خاطر لباس های ورزشی و کفش های فوتبال خود معروف باشد، اما نایک در دنیای کفش های فوتسال نیز یک تولید کننده بزرگ است و در مورد کفش های سالنی خود بسیار جدی عمل می کند. نایک در سال های اخیر تلاش زیادی برای تولید کفش های مخصوص استفاده در سالن ها انجام داده که جدیدترین آنها کفش فوتسال React Gato نوآورانه و پیشگام می باشد.

ادامه مطلب
رنگین کمان پاها!

گاهی به رنگ کفش ها که نگاه میکنی یک دفعه چشمت به یک کفش می خورد که می گویی من همین را میخوام درست همین! تا حالا با خودت فکردی این احساسات درونت بوده که مجبورت کرده این کفش را انتخاب کنی!

ادامه مطلب