ثبت نام

همه با صدای جیر جیر کفش های فوتسال و بسکتبال در یک سالن ورزشی آشنا هستند، با این حال سایر کفش های ورزشی از جمله کفش های پیاده روی نیز می توانند صدای جیر جیر داشته یا ناگهان شروع به تولید صداهای عجیب کنند که می تواند واقعا آزاردهنده باشد.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا کفش های ورزشی در هر قدم می توانند جیرجیر کنند و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.


چرا کفش ها جیرجیر می کنند؟

هنگام راه رفتن به دلایل مختلف و در مکان های مختلف، کفش های ورزشی می توانند جیرجیر کنند، اولین چیزی که باید بپرسید این است: صدا دقیقاً از کجا می آید؟ آیا از زیره کفش می آید یا رویه؟ و بیشتر از قسمت انگشتان است یا پاشنه ؟

گفتن این موضوع همیشه آسان نیست، هنگامی که شما در حال راه رفتن هستید، شنیدن اینکه دقیق صدای جیر جیر از کجا می آید دشوار است. به همین دلیل بهتر است از یک دوست بخواهید زانو بزند و گوش کند، او می تواند با وضوح بیشتری تشخیص دهد که صداها از زیره، مواد رویه یا از داخل کفش ورزشی می آید. وقتی متوجه شدید که کفش هایتان در کجا جیرجیر می کنند، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.


صدای زیره کفش های ورزشی و رفع آن

اگر قسمت پایینی زیره روی انواع خاصی از سطوح صدا می دهد، این دلیلی برای نگرانی نیست. زیره کفش های ورزشی اغلب منبع سر و صدا است، به خصوص کفش های کتانی که می توانند در کف مشمع سالن ها واقعاً پر سر و صدا باشند، مثلاً کفش های فوتسال یا بسکتبال. کفش های پیاده روی و چکمه های کوهنوردی نیز گاهی اوقات اگر کف پایتان خیس است و روی زمین کاشی کاری شده راه می روید، جیر جیر می کنند. پس اگر کف کفش هایتان در برخی از سطوح جیر جیر می کند، چه کاری می توانید انجام دهید؟

کار زیادی نمی توانید انجام دهید، به جز خشک کردن زیره کفش. این نوع صدا نشانه بی کیفیتی نیست؛ برعکس نشان می دهد که زیره کفش ورزشی شما از لاستیک باکیفیت ساخته شده است. با پوشیدن کفش های ورزشی در فضای باز، به احتمال زیاد در زمین های طبیعی، این مشکل را نخواهید داشت.


جیر جیر کفش های ورزشی


نکته: پاشیدن اسپری مو در زیره کفش ورزشی

وقتی زیره کفش های ورزشی صدا می دهند، برخی افراد روی زیره آن را با اسپری مو اسپری می کنند؛ برخی معتقدند که این کار باعث بهبود چسبندگی کفش ورزشی نیز می شود. اما متخصصان انجام این کار را چه در کفش های سالنی و چه کفشهای ورزشی فضای باز توصیه نمی کنند، زیرا اسپری مو خاصیت چسبندگی به زیره می دهد و تمام آودگی ها و کثیفی را به آن جذب می کند. همچنین اگر اسپری مو روی بخش رویه کفش ورزشی که معمولاً چرم یا پارچه است، برود، می تواند منافذ را مسدود کند و این می تواند تأثیر منفی بر تنفس پذیری کفش داشته باشد.


چرا کفی داخلی کفش های ورزشی جیرجیر می کنند؟

اگر به نظر می رسد صدا بیشتر از داخل کفی کفشمی آید، ممکن است به دلیل هوای به دام افتاده باشد. مواقع بسیاری ممکن است هوا در داخل یونیت کفی گیر کند که باعث شود کفش های ورزشی هنگام راه رفتن صدا ایجاد کنند؛ این اغلب یک موضوع تضمینی است و در صورت برخورد با این مساله باید با فروشگاهی که کفش را از آن خریده اید تماس بگیرید.

نکته: پوشیدن کفش های ورزشی و قطع صدای جیرجیر

بسیاری از افراد می گویند که صدای داخلی کفش های ورزشی به دلیل نو بودن آنهاست و با پوشیدن این کفش ها، ممکن است جلوی جیرجیر کردن آنها را بگیرد، البته این در صورتیست که هوا در کفی گیر نکرده باشد.


چرا چکمه های کوهنوردی صدا می دهند؟

با اطلاع از آناتومی کفش های ورزشی خواهید دانست که در چکمه های پیاده روی، زبانه کفش اغلب می تواند منبع مشکل باشد. علت اصلی صدای چکمه های کوهنوردی مربوط به قسمت بالایی است، جایی که هنگام راه رفتن، زبانه کفش می تواند به لبه چرمی آستر ساییده شود و اگر چرم خشک باشد، ممکن است صدا ایجاد کند.

یک راه حل ساده برای این کار وجود دارد، استفاده از مقدار کمی کرم دست یا وازلین و استفاده از آن روی لبه چرمی آستر داخلی می تواند کمک کند؛ این کاری است که باید هر از چند گاهی هنگام تمیز کردن کفش ورزشی خود انجام دهید.


جیر جیر کردن کفش های ورزشی از داخل

اگر صدایی از داخل کفش شما می آید، گاهی اوقات  این می تواند ناشی از لیز خوردن پاهای شما در کفش ورزشی باشد. در کفش های پیاده روی معمولی، کفی داخل کفش می تواند شروع به لیز خوردن کند و صدا ایجاد کند، به خصوص اگر داخل کفش مرطوب یا عرق کرده باشد؛ که این مورد به ندرت در مورد کفش های پیاده روی اورجینال رخ می‌دهد، زیرا بستر و کفی این کفش ها از فوم مرغوب می باشد. البته نکته دیگری که باعث ایجاد چنین صدایی می شود، نامتناسب بودن کفش ها می باشد که پا در آن بالا و پایین می لغزد؛ در اینجا، استفاده از جوراب های ضخیم یا کفی جانبی توصیه می شود که البته اولویت در انتخاب بهترین کفش ورزشی برای هرشخص می باشد. در موارد شدیدتر، یک گووه پاشنه می تواند به تناسب بهتر کمک کند که می توانید آنها را در فروشگاه های لوازم بهداشتی تهیه کنید.


راه حل جیر جیر کفش های ورزشی


نکته: گفته می شود که پودر بچه مانع از جیرجیر کردن کفش ها می شود.

برای جلوگیری از جیرجیر کفش های ورزشی به دلیل رطوبت داخل کفش، اغلب در مورد پاشیدن پودر بچه یا جوش شیرین روی کف پا می شنوید. این روش ممکن است با کفش های ورزشی کار کند، اما به این دلیل که پودر ریز منافذ غشای ضد آب و قابل تنفس کفش های ورزشی اورجینال را مسدود می کند و همچنین می تواند به چرم آسیب برساند؛ هرگز توسط متخصصین توصیه نمی شود.


چگونه صدای جیرجیر کفش های چرمی را قطع کنیم؟

کفش‌های چرمی جیرجیر معمولاً به این معنی است که باید مقداری TLC انجام دهید.

کفش های پیاده روی چرمی جدید معمولاً جیرجیر نمی کنند، با گذشت زمان، این کفش ها می توانند شروع به صدا دادن کنند، این معمولاً نشانه ای از این است که چرم واقعاً به مراقبت نیاز دارد. اگر چرم خیلی خشک شود، سفت و شکننده شده و شروع به ایجاد صدا می کند. برای اینکه کفش های پیاده روی یا کوهنوردی خود را نرم و لطیف نگه دارید، باید آنها را به درستی تمیز کرده و با احتیاط خشک کنید (نه در کنار آتش، بلکه در دمای اتاق). همچنین مهم است که به طور منظم با استفاده از واکس کفش، از کفش های چرمی مراقبت کنید؛ واکس از خشک شدن چرم جلوگیری می کند. با مراقبت درست و نگهداری از کفش های ورزشی خود، عمر طولانی به آنها می دهید. لطفا توجه داشته باشید که هرگز از گریس یا روغن استفاده نکنید، زیرا منافذ پارچه و چرم را مسدود می کند و تنفس آن را مختل می کند.

مقالات و دانستنی ها

رنگین کمان پاها!

گاهی به رنگ کفش ها که نگاه میکنی یک دفعه چشمت به یک کفش می خورد که می گویی من همین را میخوام درست همین! تا حالا با خودت فکردی این احساسات درونت بوده که مجبورت کرده این کفش را انتخاب کنی!

ادامه مطلب
چگونه کفش فوتسال خود را تمیز کنیم؟

پس از یک بازی طولانی، تمیز کردن کفش های فوتسال ممکن است خسته کننده به نظر برسد، اما با اینکه فقط کفش های خود را در سالن پوشیده اید، باز هم مقدار زیادی گرد و غبار و کثیفی به آن می چسبند. تمیز کردن منظم کفش های فوتسال نه تنها عمر آن ها را افزایش می دهد، بلکه تضمین می کند که برای جلسه تمرینی بعدی یا روز بازی در شرایط عالی قرار دارند.

ادامه مطلب
قدرت تشخیص اورجینال از های کپی

برای شما هم شاید پیش آمده باشد که در هنگام خرید نگران اورجینال بودن یا نبودن یک کفش فوتسالی باشید. پس این مقاله را مطالعه کن تا اطلاعاتت در مورد کفش های اورجینال و های کپی چند برابر بیشتر بشه.

ادامه مطلب
چرا کفش های فوتسال جوما بهترین انتخاب هستند؟

انتخاب کفش مناسب برای انجام ورزش های داخل سالن می تواند پیچیدگی فراوانی داشته باشد؛ اهمیت کفش خوب برای ورزش فوتسال نیز تاثیر مستقیمی بر ارائه توانایی های بازیکن دارد. تنوع بسیاری از برندهای مختلف وجود دارد که گزینه های متفاوتی را ارائه می دهند و با وجود اینکه بسیاری از برندها به صورت اختصاصی کفش فوتسال تولید می کنند، اما باز هم باید اطلاعات کاملی درمورد

ادامه مطلب